Гликемичен индекс

Гликемичният индекс (или GI) е мярка за въздействие на въглехидратите върху нивата на кръвната захар, което показва скоростта на метаболизма на въглехидратите в тялото.

Какво се случва, когато ядем въглехидрати?

Когато се консумира въглехидратна храна, съответно нивото на кръвната захар се увеличава, а след това следва намаляването й, известно като гликемичен отговор. Тази реакция е от значение, например, за контролиране на апетита, при режими на хранене за спортисти и при хора с диабет. 

Диети с ниска стойност на GI (гликемичен индекс) са полезни за здравето като намаляват риска от диабет, контрол на теглото, по-малко сърдечносъдови заболявания и повишена физическа и когнитивна функции. 

Храните, категоризирани като нисък GI включват овесени ядки, спагети, пълнозърнесто жито и ябълки. 
 
С помощта на GI като ръководство за порция от въглехидрати ще консумирате:  

  • Малки порции храни с висок GI (бързи въглехидрати)
  • По-големи порции от храни с нисък GI (бавни въглехидрати)

Не забравяйте, че систематат може да се променя. Редица фактори влияят върху скоростта и продължителността на гликемичния отговор и варират в голяма степен, според конкретния човешки организъм, а също така и за един и същи човек в различните дни.