Етапи на клиентското поведение по време на COVID-19: ефекти върху бизнеса с хранителни стоки

Притесненията от Корона-вирус предизвикват потребителите да коригират поведението си при покупка. Последните изследвания на глобалната аналитична компания Nielsen идентифицират шест прагови нива/етапа на поведение на потребителите, които са пряко свързани с развитието на епидемията. Тези прозрения могат да помогнат на хранителната индустрия да реагира на бързо развиващите се потребности и очаквания на потребителите.

Познаването на тези етапи и особено този, в който страната се намира в момента, може да помогне за подготовка и промяна на моделите на разходите в краткосрочен план. Освен това би могло да се направи прогноза как се оформят потребителските навици в дългосрочен план. За да проведе разследването, Nielsen съпостави световните новинарски събития с поведението на харчене и пазаруване - за хигиена, здраве и провизии.

ЕТАПИ 1 И 2 - ФОКУСИРАНЕ КЪМ ЗДРАВЕТО И ХИГИЕНАТА

Повечето държави вече са преминали първия етап, в което осведомеността за риска и съсредоточаването върху здравето и благополучието нараства, но се наблюдава малка промяна в разходите. Тъй като сме изправени пред официална пандемия и хората все повече осъзнават какво се случва в световен мащаб, те по-рано ще влязат в следващия етап и ще започнат да запасяват продукти за хигиена и здраве, като сапун за ръце и маски за лице. 

За първите 2 етапа съветите към предприятията са:

  • да реализират своите хигиенни указания и да предприемат допълнително необходимите предпазни мерки

  • да започнат да общуват с приложени хигиенни процедури с клиентите, за да изградите доверие в ранен етап 

  • да се мисли предварително за начини да се подчертае и улесни необходимостта от социално дистанциране

  • да се предвиди поведението в следващите етапи. То ще се отнася основно за продуктовата гама и наличностите, последвано и от адаптиране на услугите.

ЕТАП 3 - НАТРУПВАНЕ НА ЗАПАСИ

Когато вирусът се разпространява локално, хората да изживяват паника и да съхраняват храни и лекарства. Потребителите приготвят килера си основно чрез закупуване на санитарни материали, консервирани храни (домати, боб, риба тон) и храни като ориз, тестени изделия и брашно.
На това ниво хранителните предприятия се съветват:

  • да разгледат внимателно продуктовата гама и да проверят какви промени могат да бъдат направени, за да се отговори на нуждите на потребителите. За хлебарите и сладкарските изделия това може да означава увеличаване / адаптиране на тяхната продуктова гама и запасяване с консумативи или съставки от брашно, хлебни изделия или захарни изделия

  • да сведат до минимум текущата си продуктова гама и да ограничат работните часове, ако това спомага за поддържането на услугите при спазване на засилените хигиенни указания. 

  • да се мисли за процедури, които ще въздържат хората да съхраняват определени продукти, което ще доведе до празни рафтове и недостатъчни запаси.

  • за да се адаптират услугите с оглед на следващите нива: засилено поведение за пазаруване онлайн и ограничаване на физическите пазарувания.

ЕТАП 4 - СТИМУЛИРАНЕ НА ОНЛАЙН ПАЗАРУВАНЕТО

В увеличаване на броя на диагностицираните с COVID-19, посещенията в магазините ще намаляват, тъй като хората ще прибягват до онлайн пазаруване. Проучване на Ipsos за поведението на китайските потребители показва, че големите формати на магазините, като хипермаркети и търговски центрове, страдат най-много на този етап. Особено, когато те не могат да компенсират оптимално онлайн пазаруване, платформите за електронна търговия и приложенията за онлайн живот ще се възползват за тяхна сметка. 

Посещенията за хранителни стоки в магазините остават стабилни. Това вероятно е ефект от избягването на изключително претъпканите райони и на пътуванията на дълги разстояния, както и проява на доверие и увереност чрез посещението. По този начин се подкрепят  близките местни магазини. 

На това ниво хранителните предприятия се съветват да:

  • да обслужват клиентите на принципа 24/7 . Това поддържа трафика, улеснява управлението на поръчките и подобрява реакцията на търсенето на клиентите. Освен това клиентите не се нуждаят от опашки и плащанията се управляват цифрово, което подкрепя хигиенните мерки и социалното дистанциране.  

  • да измислят начини за облекчаване на живота или проактивна помощ на клиентите в конкретни ситуации. Тъй като рождените дни например ще се празнуват само с малка група хора, по-малките торти са добро решение. 

  • да се подчертае безопасността и качеството на продуктите, тъй като клиентите търсят успокоение. Същото важи и за прилагането на усилени хигиенни мерки и отговаряне на призива за строго социално дистанциране .  

ЕТАП 5 - ОГРАНИЧЕН ЖИВОТ

Когато обществото е блокирано, пазаруванията и  пътуванията очевидно са намалени до край  и изпълнението на онлайн-заявки е ограничено. Тъй като само Китай се е развил чрез етапи 5 и 6, все още няма глобална представа за моделите на потребителското поведение. 

Има обаче някои интересни открития как китайците прекарват времето си у дома. 

Гледането на телевизия и поддържането на домакинство се комбинират с онлайн дейности. Хората участват в дейности за електронно обучение и обичат да гледат онлайн филми. Комбинирането на това с прозрението, че 44% са прекарали време в готвене и печене, възниква възможността да споделят онлайн уроци и рецепти.

Примери са рецепти за приготвяне на хляб, готвене от килера или направа на торти за рожден ден. Това са начини за поддържане на присъствие и ангажираност с клиентите. Наскоро Burger King France сподели как да опита да създаде отново кокошарника и други свои класики с домакински съставки.

ЕТАП 6 - НОВОТО НОРМАЛНО ПОВЕДЕНИЕ

Доколкото може да се предвиди какво ще е „новото нормално“ в поведението на пазаруването, има няколко предположения. За да могат хранителните предприятия да реагират ефективно на моделите за закупуване на стоки при коронавирус, те трябва да признаят тези три очаквани тенденции: 

  1. Онлайн пазаруването ще стане мейнстрийм - Nielsen посочва, че след периода на засилена цифрова свързаност потребителите ще усетят по-малко бариери, за да потърсят помощта на технологията в ежедневието си.
  2. Необходимостта от радикална прозрачност - Nielsen също предвижда необходимостта от пълна прозрачност във веригата на доставки и подробности относно мерките за здраве и безопасност. Популярността на местните продукти също ще се увеличи.
  3. Повишен здравен интерес (свързан с храните) - Както показва Ipsos, мнозинството от китайците твърдят, че търсят храни, които ще укрепят здравето и имунната им система. Освен това те казват, че през следващата година ще харчат повече за прясна храна.
Startup Stock Photos

Източници на информация

Основни етапи на потребителско поведение, определени като епидемия от коронавирус (Nielsen, 2020)
Оптимизъм и тревожност по време на огнището на COVID-19 - Китайските потребители в трудно време (Ipsos, 2020)

Повече за това как Puratos посреща COVID-19

Както се отнася за всички, за нас от Пуратос Коронавирус оказва значително влияние върху работата и ежедневието .
Бихме искали да Ви информираме, че в пълно съответствие с насоките на местните власти по целия свят, Пуратос е предприел всички вътрешни мерки, необходими за укрепване на здравето и безопасността на нашите служители и бизнес партньори, както и да продължи да гарантира производството и доставка на нашите продукти за всички наши клиенти.

Публикуваме за вас няколко статии, за да ви помогнем презе тези предизвикателни времена: 

Ако имате въпроси, моля,  посетете нашия уебсайт  или се свържете с местния представител на Puratos.